Ana Muslimah


MASA ITU EMAS

Untukmu Adam

♥♥♥♥
Adam,
Maafkan aku jika coretan ini memanaskan hatimu.
Sesungguhnya aku adalah Hawa,
temanmu yang kau pinta semasa kesunyian di syurga dahulu.
Aku asalnya dari tulang rusukmu yang bengkok.
Jadi tidak hairanlah jika perjalanan hidupku,
sentiasa inginkan bimbingan darimu,
sentiasa mau terpesong dari landasan,
kerana aku buruan syaitan.
♥♥♥♥
♥♥♥♥
Ya Allah..
Seandainya telah Engkau catatkan dia milikku,tercipta untukku..
Satukanlah hatinya dengan hatiku..
Titipkanlah kebahagiaan antara kami agar kemesraan itu abadi..

Dan Ya Allah, Ya Tuhanku..
Yang Maha Mengasihani..
Seiringkanlah kami melayari hidup ini ketepian yang sejahtera dan abadi..

Tetapi Ya Allah..
Seandainya telah Engkau takdirkan dia bukan untukku..
Bawalah dia jauh dari pandanganku.
Luputkan dia dari ingatanku..
Hilangkan dia dari pandanganku..
Dan peliharalah aku dari kekecewaan..

Serta Ya Allah..
Tuhanku Yang Maha Mengerti..
Berikanlah aku kekuatan..
Melontar bayangannya jauh ke dada langit, hilang bersama senja yang meraih..
Agar bisa aku bahagia..
Walaupun tanpa bersama dengannya..

Ya Allah..
Gantikanlah yang telah hilang..
Tumbuhkanlah yang telah patah..
Waulaupun tidak sama dengan dirinya,
aku memohon agar ia lebih baik darinya.

Ya Alah Ya Tuhanku..
Pasrahkanlah aku dengan takdirmu..
Sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan, adalah yang terbaik untukku..
Kerana Engkau Maha Mengetahui segala yang terbaik buat hamba-Mu ini..

Ya Allah..
Cukuplah Engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku didunia dan diakhirat..
Dengarlah rintihan dari hamba-Mu yang daif ini..
Jaganlah Engkau biarkan aku sendiri didunia ini mahupun diakhirat kelak..
Janganlah Engkau menjuruskan aku kelembah kemaksiatan dan kemungkaran..
Maka,
Kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman dan bertaqwa kepada-Mu,
Supaya aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup kejalan yang Engkau redhai..
Dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh dan solehah..

Amin Ya Rabbal Alamin...

Followers

1# My Story

Monday, 13 October 2014

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah, today is 13 October 2014, a month of being a wife to Hazwan Syafiq. 
Sebulan berlalu, menjalani kehidupan baru bersama orang baru yang tak pernah dikenali peribadi dan perwatakkannya. To be honest, I still wasn't sure about my feeling toward him, even an hour before my nikah. I'm really worried that I can't love him as suppose a wife should love her husband. Every day, after solah I always pray to Allah that I'll falling in love with him at the moment  he make the lafaz "Aku Terima Nikahnya Nur Ain Binti Jaffar".

 Alhamdulillah, Allah mendengar doa hambaNya ini, walaupun banyak dosa yang di perbuat. Allah itu Maha Pengampun, Maha Penyayang. Dihantarnya seorang yang faham syariat untuk menjadi pembimbing diri ini merasai cinta kepada Pemilik Cinta Hakiki. Di pinjamkan seorang yang penyayang dan bertanggungjawab dalam meraih Redha Allah. Di tiupkan juga rasa kasih, sayang dan cinta dalam diri ini hanya yang halal untuknya.

Dia melamarku dengan cara yang bermaruah. itu menjadikan aku lebih yakin dengan keputusan ini, dan sudah pastinya, lamaran dia aku terima lepas solat istikharah yang aku sendiri tak ingat berapa banyak aku buat. Sungguh hanya pada Allah aku berserah, dan Allah itu Maha Hebat. Dia lebih mengetahui yang terbaik buat hambaNya.

Aku berani jamin dan membenarkan, cinta halal itu indah. Maka jangan kamu rosakkan ia dengan bunga-bunga zina. Muslimah dan solehah itu selari, ia memang sesuatu yang susah, kerana ganjaran Syurga itu mahal. Moga doamu juga dimakbulkan Allah abang, untuk memiliki seorang isteri yang solehah. Semoga Allah beri aku kekuatan dan  kesabaran untuk menjadi muslimah solehah dambaanmu.

Andai kalian berfikir rupa paras yang aku pandang,
harta kekayaan yang aku cari,
pangkat dan darjat yang aku kejar,
kamu salah!!
kerana cinta aku bukan cinta biasa,
juga bukan buat orang biasa-biasa,
cinta aku untuk orang yang mencintai Pemilik Cinta Hakiki.

Perkahwinan itu memang mudah, hanya dengan melafazkan akad, kamu sah bergelar suami isteri.
Tapi disebalik perkahwinan itu terpikul satu tanggungjawab yang amat berat.
Tugas khalifah, mengajak manusia kepada kebaikan dan meninggalkan kejahatan itu tidak terputus disitu kerana disinilah tanggugjawab mendidik itu menjadi semakin besar.

Isteri yang dinikahi itu perlu dibimbing, begitu juga zuriat yang bakal dilahirkan. Mendidik agar kedua ini menjadi penyumbang besar dalam kemenangan Islam. Menjadi penyambung rantai-rantai perjuangan Rasulullah SAW.
Semoga kita terus kuat, sabar dan matang dalam menempuhi kehidupan berumahtangga, kerana matlamatnya hanya satu, MARDHATILLAH..

Thank You Allah.
For a new life with new beams of hopes,
I grateful for Your Light which guides my feet to move on through this journey
Though there will be a thorns along this path, please let me be strong to face it.
Thank You Allah,

For sending me a good, caring, loving and pious husband.

Let us be happy and stay loving each other until Jannah..

Amin Ya Rabb.

Marrying someone who loves Allah will show you more about your future than anything else you'll hear or see.

And the best love is when you found someone who makes your Imaan rise, who makes you more pious and who helps your here in the Dunya because that person wants to meet you again in Jannah.

Dear Husband,

I just want you to know that I am very appreciate all your effort,
There are no word to describe how thankful I'm with this marriage..
I am so thankful to have a caring, loving, motivating, inspirational, and friendly husband like you.
Thanks you for accept me as who I'm, my weakness and everything.

I have never ask more, but Allah loves beyond everything..
This best love story that I ever had is also beyond of my expectation. HE sent me the best man with the best love story that I could ever imagine. May He send us a pious and best children too. Amin

And to those who always ask me how my life after nikah? Actually there is nothing drastically changed, because I am still me. Maybe busier a little bit, but I'm getting used to it. And of course, I'm very happy with my life now. So let me share my best day ever in my life.
Alhamdulillah,

Date : 13 September 2014
Day : Saturday











I Love You Abah








Moms, You will always in my heart and my pray.

































Oh Allah, may this people around me be happy with Your Blessed.
Thank you so much for everyone who came and wish for us. You guys made my day, not to forget to our families, who were always support us and helps us in many things, especially to you mom and dad, my brothers, sisters and also my family in laws. Thank you for everyone and sorry andai ada terkurang layanan atau sebagainya. Hanya Allah sahaja yang mampu balas.

Song of the day

Friday, 13 June 2014

Lirik Lagu Bila Tiba - Ungu

Saat tiba nafas di ujung hela
Mata tinggi tak sanggup bicara
Mulut terkunci tanpa suara.

Bila tiba saat berganti dunia
Alam yang sangat jauh berbeda
Siapkah kita menjawab semua
Pertanyaan

Bila nafas akhir berhenti sudah
Jatung hatipun tak berdaya
Hanya menangis tanpa suara
Ooo

Mati tak bisa untuk kau hindari
Tak mungkin bisa engkau lari
Ajalmu pasti menghampiri

Mati tinggal menunggu saat nanti
Kemana kita bisa lari
Kita pastikan mengalami
Mati

Mati tak bisa untuk kau hindari
Tak mungkin bisa engkau lari
Ajalmu pasti menghampiri

Mati tinggal menunggu saat nanti
Kemana kita bisa lari
Kita pastikan mengalami
Mati


Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali akan melambatkan kematian seseorang (atau sesuatu yang bernyawa) apabila sampai ajalnya; dan Allah Amat Mendalam PengetahuanNya mengenai segala yang kamu kerjakan. | Surah Al-Munafiqun: 11|

Pergi Takkan Kembali

Wednesday, 14 May 2014



Bismillahirrahmanirrahim...

Ketika kita sedih, saat itulah kita mengerti nikmat kebahagiaan..
Ketika kita sakit, saat itulah kita merasai nikmatnya kesihatan..
Ketika kita sunyi tanpa teman, saat itulah kita tahu betapa berharganya sebuah persahabatan.
Dan ketika kita menutup mata untuk selama-lamanya, saat itulah kita tahu nikmatnya sebuah kehidupan..

Inna lillahi wa inna ilaihirajiun
Dari Allah kita datang, kepada Allah kita kembali.

Kematian datang bila-bila masa, tidak kira siapa atau dimana.
Semoga kita terus berjalan di jalan-Nya.
Semoga yang telah pergi berada disisiNya iaitu disyurga yang indah.

Disi aku nak kongsi dengan kalian semua,

"Allah tidak sekali-kali akan melambatkan kematian seseorang itu apabila sampai ajalnya dan Allah amat mendalam pengetahuanNya dari segala yang kamu kerjakan."

Diriwayatkan, bahawa
Apabila penghuni syurga telah masuk kedalamnya, lalu mereka tidak menemukan sahabat-sahabat mereka yang selalu bersama mereka dahulu sewaktu di dunia.

Mereka pun bertanya tentang sahabat mereka kepada Allah :
"Ya RABB, kami tidak melihat sahabat-sahabat kami yang sewaktu didunia solat bersama kami puasa bersama kami, dan berjuang bersama kami"
Maka Allah berfirman :

"Pergilah kamu keneraka, lalu keluarkanlah sahabat-sahabatmu yang hatinya ada iman walaupun hanya sebesar zarah"
|HR : Ibnu Mubarak dalam kitab Az-Zuhud|

Al-Hasan Al-Basri berkata :
"Perbanayakkanlah sahabat-sahabat mukminmu, kerana mereka memiliki syafaat pada hari kiamat kelak"

Ibnu Jauzi pernah berpesan kepada sahabatnya sambil menangis :
"Jika kalian tidak menemukan aku nanti disyurga bersama kalia, maka tolonglah bertanya kepada Allah tentang ku"
Wahai RABB kami..
"Hamba-Mu Si Fulan, waktu didunia selalu mengingatkan kami tentang ENGKAU..
Maka masukkanlah dia bersama kami di Syurga-Mu"

Sahabatku,
Mudah-mudahan dengan ini, daku telah mengingatkan kamu tentang kematian tentang Allah..
Agar aku dapat besetamu kelak disyurga & redha-Nya.

Ya Allah aku memohon kepada-Mu, kurniakanlah kepadaku, sahabat-sahabatku, kaum keluargaku yang selalu mengajakku untuk tunduk patuh dan taat kepada Syariat-Mu..
Dan kekalkanlah persahabatan kami hingga kami bertemu di akhirat kelak..
Amin Ya Rabbal Alamin..
InsyaAllah
Moga kita bertemu di akhirat dalam keredhaan-Mu YA RABB.
~Al-Fatihah~

Shaifullah Idlan Bin Rozlan, 
sahabat seperjuangan dalam menyebarkan dakwah islam di kampus demi menegakkan biah solehah..
Seorang muslimin yang penuh dengan santun, 
molek akhlak dan budi pekertinya, sopan pertuturan dan sangat menjaga batas pergaulan.
Sungguh, 
sayu hati tatkala mendapat sms mengenai pemergianmu menghadap Allah, pencipta sekalian alam.
Seperti tidak percaya dengan berita yang diterima, aku segara dapatkan kepastian dari sahabat lain, memang benar itu adalah dia.
Jangan dikata mati itu untuk mereka yang sudah tua, kerana ada yang muda sudah menemuinya..
Jangan dikata mati itu hanya untuk mereka yang sakit kerana ada yang sihat sudah merasainya..
MATI itu tidak mengira usia, tidak megira sihat atau sakit jika tertulis sekian hari sekian detik pasti roh mu akan berpisah keluar dari jasad untuk bertemu penciptanya..

Ini adalah status facebook arwah yang terakhir,

Harapan itu fitrah manusiawi . Harapan datang bila kehendak itu cuba didapat . Andai harapan itu dicapai, bertiuplah angin tenang melega jiwa gembira bahkan boleh jadi megah berbangga . Harapan itulah ukuran agaknya lelah amalan, takdirnya agar perjuangan itu diterima .

Antonimnya, ombak pilu pula datang menghempas . Boleh jadi ombak menggila beserta badai mungkin . Itulah persis, maka akan gundah resah bahkan perit derita, lagi2 jika hajat itu adalah makin tinggi melangit .

Maka, disinilah titik cantuman kita kembali kepada Tuhan . Berharap pada yang belum pasti, sandarannya sejauh mana usaha kita untuk peroleh itu . Berbahagialah pada yang berusaha, andai tidak didapat, itulah pahit manis berjuang . Pusarkan harapan itu pada Tuhan, moga ada balasan pada masa mendatang .

Moga kau menemuinya . Berharaplah, pada Allah . 

Moga segala amalan dan gerak kerja dakwahmu diterima disisi Allah..
Semoga rohmu dicucuri rahmat dan ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman..







Sekali Sepanjang 22 Tahun Di Dunia..

Monday, 12 May 2014

Assalamualaikum...

Perasaan pertama kali menjejakkan kaki di Bumi Anbiya tak dapat dirungkai dengan perkataan. Sayu, rindu, penuh dengan rasa cinta, alhamdulillah Allah beri peluang kepada hambaNya yang kerdil ini untuk menjejakkan kaki di bumi Madinah, tempat jasad mulia Nabi SAW dimakamkan. Begitu juga dengan bumi Mekah, yang mana aku dapat melihat, menyentuh bahkan mencium kaabah (kiblat seluruh uma islam) secara live. Subhanallah!! begitu besar nikmat Tuhan untuk hambaNya yang kerdil ini.

Ya Allah, Tuhan yang Maha Pengampun
Ampunilah dosa hamba, kedua ibu bapa hamba, ahli keluarga hamba, guru-guru hamba, sahabat hamba dan juga muslimin muslimat sama ada yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia.. 

Semoga umrah dansegala ibadat kami di terima disisiMu Ya Allah..
Tanpa bantuan dan pertolonganMu Ya Allah kami tak punya apa-apa..





Sungguh aku merindui ketika berada disana..
Ya Allah, izinkan aku menjejakkan kaki kesana untuk yang kedua kalinya..
 To be continue....



Ketawa Yang Berlebihan Baik untuk Kesihatan

Saturday, 25 January 2014

Bismillahirrahmanirrahim

Kalau tengok tajuk entry kali ini agak-agak ramai ke yang percaya? 
Siapa kata ketawa yang berlebihan itu baik untuk kesihatan? 
Siapa sini boleh senaraikan rancangan-rancangan yang berunsurkan komedi? 
Terlalu banyak, dan gejala ini yang menyebabkan anak muda makin leka, lalai dan terlalu selesa dengan dengan situasi sekarang.

Tahukah anda Plato & Aristotle berpendapat bahawa ketawa boleh mendatangkan kesan yang buruk dan merbahaya. Oleh itu, Plato berharap pementasaan-pementasan hiburan yang tidak bermutu hanya disaksikan oleh golongan hamba abdi dan orang upahan asing manakala golongan berkedudukan mulia dan para belia dilarang daripada menonton hiburan-hiburan yang boleh membangkitkan ketawa demi mencegahpenularan sifat-sifat buruk dalam diri mereka.

Sebagai umat Islam adalah lebih baik bagi kita mencontohi sunnah Rasulullah SAW, kerana Rasulullah adalah sebaik-baik contoh buat seluruh umat manusia. Baginda tidak pernah ketawa melewati batas. Baginda hanya tersenyum manis, dan setiap senyuman baginda itu punya peringkat-peringkat yang tersendiri. Dan peringkat yang paling tinggi adalah dimana Rasulullah SAW tersenyum sehingga kelihatan gigi gerahamnya.

Menurut Imam Hassan Al-Banna, ketawa yang hukumnya harus adalah ketawa yang sedikit dan beradab kerana ketawa itu adalah fitrah yang tidak boleh dihalang tapi masih boleh mengawalnya. Manakal ketawa yang hukumnya haram adalah ketawa yang berlebih-lebihan kerana ia merupakan perbuatan sia-sia dan melalaikan hati..

Rasulullah SAW bersabda :
"Banyak ketawa mematikan hati dan menghilangkan kehebatan seorang mukmin"

Rasulullah SAW telah melihat satu kaum yang ketawa berlebih-lebihan, lantas baginda bersabda :
"Kalaulah kamu tahu apa yang aku ketahui nescaya kamu akan banyak menangis dan sedikit ketawa" 

Meh kita muhasabah diri, banyak lagi perkara yang lebih berfaedah kita boleh buat selain luangkan masa dengan tengok rancangan-rancangan yang cenggitu..Dan yang paling penting lepas baca entry ni siapa-siapa yang suka sangat tengok Maharaja Lawak, Running Man, etc tu delete je la.. ^^
Tukar, tengok 30 minit Ustaz Don ke UAI ke, depa pon pandai buat lawak jugak kan..
Sebelum undur diri, maaf andai tulisan ini mengguris mana-mana hati yang membaca.


Senyum ;)

 

Copyright by © 2010 Nurain An-Nashwa
Design by ♫ Princess Nabilah Blogspot ♫ You want to get one design too? Let's go my website Facebook Princess Nabilah