Ana Muslimah


MASA ITU EMAS


Untukmu Adam

♥♥♥♥
Adam,
Maafkan aku jika coretan ini memanaskan hatimu.
Sesungguhnya aku adalah Hawa,
temanmu yang kau pinta semasa kesunyian di syurga dahulu.
Aku asalnya dari tulang rusukmu yang bengkok.
Jadi tidak hairanlah jika perjalanan hidupku,
sentiasa inginkan bimbingan darimu,
sentiasa mau terpesong dari landasan,
kerana aku buruan syaitan.
♥♥♥♥
♥♥♥♥
Ya Allah..
Seandainya telah Engkau catatkan dia milikku,tercipta untukku..
Satukanlah hatinya dengan hatiku..
Titipkanlah kebahagiaan antara kami agar kemesraan itu abadi..

Dan Ya Allah, Ya Tuhanku..
Yang Maha Mengasihani..
Seiringkanlah kami melayari hidup ini ketepian yang sejahtera dan abadi..

Tetapi Ya Allah..
Seandainya telah Engkau takdirkan dia bukan untukku..
Bawalah dia jauh dari pandanganku.
Luputkan dia dari ingatanku..
Hilangkan dia dari pandanganku..
Dan peliharalah aku dari kekecewaan..

Serta Ya Allah..
Tuhanku Yang Maha Mengerti..
Berikanlah aku kekuatan..
Melontar bayangannya jauh ke dada langit, hilang bersama senja yang meraih..
Agar bisa aku bahagia..
Walaupun tanpa bersama dengannya..

Ya Allah..
Gantikanlah yang telah hilang..
Tumbuhkanlah yang telah patah..
Waulaupun tidak sama dengan dirinya,
aku memohon agar ia lebih baik darinya.

Ya Alah Ya Tuhanku..
Pasrahkanlah aku dengan takdirmu..
Sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan, adalah yang terbaik untukku..
Kerana Engkau Maha Mengetahui segala yang terbaik buat hamba-Mu ini..

Ya Allah..
Cukuplah Engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku didunia dan diakhirat..
Dengarlah rintihan dari hamba-Mu yang daif ini..
Jaganlah Engkau biarkan aku sendiri didunia ini mahupun diakhirat kelak..
Janganlah Engkau menjuruskan aku kelembah kemaksiatan dan kemungkaran..
Maka,
Kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman dan bertaqwa kepada-Mu,
Supaya aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup kejalan yang Engkau redhai..
Dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh dan solehah..

Amin Ya Rabbal Alamin...

Followers

Puteriku Tercinta

Sunday 14 April 2013

"Tapi apabila kau tidak bersetuju, lelaki itu tidak akan berani. Jagalah dirimu wahai puteriku".

Gambar Hiasan

Puteriku tercinta! Aku seorang yang berusia hampir 60 tahun. Hilang sudah masa remaja, impian dan khayalan. Aku telah mengunjungi banyak negeri dan telah berjumpa dengan banyak orang. 
Aku juga telah merasakan pahit getirnya didunia. Oleh itu dengarlah nasihat-nasihat yang benar lagi jelas, berdasarkan pengalamanku, yang mana engkau mungkin belum pernah mendengarnya daripada orang lain.

PUTERIKU...
Dengarlah bicara dari hati ini..
Benar lelaki yang memulai langkah pertama dalam lorong dosa. Tetapi bila engkau tidak setuju lelaki itu tidak akan berani, dan andai kata bukan lantaran lemah gemalaimu, lelaki tidak akan bertambah parah. Wanitalah yang membuka pintu, seolah kau katakan kepada pencuri "silakan masik, silakan.."
Apibila pencuri telah mencuri, engkau kemudia berteriak "Pencuri!! Tolong..tolong..saya dicuri!!

Demi Allah, dalam khayalan seoran gpemuda tak mekihat gadis kecuali gadis itu telah ditelanjangi pakaiannya.
Demi Allah begitulah, jangan engkau mudah percaya apa yang dikatakan lelaki, mereka tidak akan melihat gadis kecuali akhlak dan budi bahasanya. Ia akan berbicara kepadamu sebagai seorang sahabat, Demi Allah ia telah berbohong!

Senyuman yang diberikan pemuda kepadamu, kehalusan budi bahasa dan keprihatinannya, semua itu tidak lain hanyalah merupakan perangkap rayuan. Setelah itu apa terjadi? Kalian berdua sesaat berada dalam kenikmatan, kemudian engkau ditinggalkan, dan engkau selamanya tetap merasakan penderitaan akibat kenikmatan itu. Pemuda tersebut akan mencari mangsa lain untuk diterkam penghormatannya, dan engkaulah yang menanggung beban kehamilan. Jiwamu menangis, keningmu tercoreng, selama itu hidupmu tetap berkubang dalam kehinaan dan keaiban, masyarakat tidak akan mengampunimu.

PUTERIKU...
Cita-cita wanita tertinggi adalah perkahwinan. Wanita, bagaimana tinggi pun status sosial kekayaan, populariti dan prestasinya, sesuatu yang amat diinginkannya adalah menjadi isteri yang baik serta ibu kepada rumah tangga yang terhormat. Tak ad seorang pun yang mahu menikahi pelacur, sekalipun ia lelaki hidung belang, apabila akan menikah tidak akan memilih wanita rosak, akan tetapi ia akan memilih wanita yang baik, kerana tidak akan rela apabila suri rumahnya dan ibu kepada putera dan puterinya adalah seorang wanita yang tidak baik.

Sesungguhnya krisis perkahwinan terjadi disebabkan kelalaian kaum wanita! Krisis perkahwinan berlaku disebabkan perbuatan wanita-wanita perosak, sehingga para pemuda tidak mahu isteri. Akibat ramai gadis yang sudah berusia tidak mendapat suami. Mengapa wanita-wanita yang baik belum juga sedar? Mengapa kalian tidak berusaha membanteras malapetaka ini? Kalianlah yang patut dan lebih mampu daripada kaum lelaki untuk mengerti bahasa wanita. Dan kalianlah yang lebih tahu cara menyedarkan mereka.

Dan oleh kerana yang menjadi korban kerosakan ini adalah lelaki, para wanita mulia dan berafama, maka hendaklah kalian mengajak wanita lain agar bertaqwa kepada Allah. Bila mereka enggan, peringatkanlah mereka akan akibat yang buruk dari perzinaan seperti berjangkitnya sesuatu penyakit. bila mereka masih membangkang, maka beritahukan akan kenyataan yang ada, "Kalian adalah gadis-gadis remaja, puteri yang cantik oleh itu akan ramai pemuda mendatangi kalian dan berebut di sekitar kalian. Tetapi apakah kecantikanmu itu akan kekal? Semua makhluk didunia ini tidak akan kekal. Bagaimana kelanjutannua, bila kalian sudah menjadi nenek dengan pinggang bongkok dan wajah kerepot? Pada waktu itu siapakah yang akan memperhatikan kalian? Siapa yang akan simpati?

Tahukah kalian, siapakah yang memperhatikan, menghormati dan mencintai seorang nenek? Mereke adalah anak dan para cucunya, saat itulah nenek tersebut menjadi seorang ratu ditengah rakyatnya. Duduk diatas singgahsana dengan memakai mahkotanya, tetapi bagaimana dengan nenek yang belum bersuami itu? Apakah kelazatan itu sebanding penderitaan diatas? Apakah akibat itu akan kita tukar dengan kelazatan sementara? Dan berilah nasihat-nasihat serupa, saya yakin kalian tidak perlu telunjuk orang lain serta tidak kehabisan cara unruk menasihari saudari-saudari yang sesat dan patut dikasihani. Bila kalian tidak dapat mengarasi mereka berusahalah untuk menjaga wanita-wanita baik. Gadis-gadis yang sedang remaja, agar mereka tidak menempuh jalan yang salah.

PUTERIKU..
Kami tidak minta kalian berubah secara drastik mengembalikan keperibadian muslimah yang benar, akan tetapi kembalilah kejalan yang benar setapak demi setapak. Pembaikan tersebut tidak dapat diatasi hanya dalam waktu sehari atau dalam waktu yang singkat, melainkan dengan kembali kejalan yang benar daripada melewati jalan-jalan menuju keburukan yang pernah kita lewati. Walaupun jalan itu kini semakin jauh kita tinggalkan, jangan kita lupa untuk tidak mengulangi kesilapan lalu. Kita perlu membanteras pergaulan bebas, kalaupun seorang wanita menutup aurat tidak bererti ia boleh bergaul dengan lelaki yang bukan mahramnya dengan bebas dengan berjabat tangan di sekolah, berbincang, berjalan seiring dan belajar bersama.

Jangan lupa Allah menjadikan pasangan itu lelaki dan wanita agar mereka saling mengenal (perlunya ikatan yang sah) kerana itu fitrah ciptaan Allah. Mereka yang mengembar-gemburkan kebebasan pergaulan bebas atas dasar kemajuan adalah pembohongan, dilihat pada  2 sebab ;


  • PERTAMA - Kerana mereka melakukannnya untuk kepuasan diri mereka, memberikan kenikmatan melihat anggota badan yang terbuka dan kenikmatan-kenikmatan lain yang mereka bayangkan. Akan tetapi mereka tidak berani berterus-terang, oleh kerana itu mereka berselindung disebalik kalimat kemajuan, modenisasi, hak asasi dan pelbagai lagi ungkapan-ungkapan lain.
  • KEDUA - Kerana mereka berimamkan barat dan bagaikan kiblat. Seolah-olah kebenaran adalah apa yang datang dari sana ( Paris, London, Berlin, New York) yang berupa tari-menari, pergaulan bebas, mendedahkan aurat dikhalayak ramai dan sebgainya. Kebatilan menurut mereka adalah degala sesuatu yang datang dari Timur, sekolah-sekolah islam dan masjid-masjid, walaupun berupa kehormatan, kemuliaan, kesucian dan keamanan,

Oleh kerana itu, janganlah berikan diri kalian sebagai korban iblis, jangan dengar uacapan mereka yang merayu dengan pergaulan yang alasannya hak asasi, modenisma, emanisipasi dan kehidupan kampus. Sungguh kebanyakan orang yang terkutuk ini tidak beristeri dan tidak memiliki anak. Mereka sama sekali tidak memikirkan kalian. Sedangkan saya adah seorang oayah kepada 4 orang gadis. bila saya membela kalian, bererti saya membela puteri-puteri saya sendiri. Saya ingin kalian bahagia seperti yang saya inginkan untuk puteri-puteri saya.

Sesungguhnya tidak ada yang mereka inginkan selain mahu merobek kehormatan kalian. Kemuliaan yang tercela tidak akan kembali, begitu juga martabat yang hilang tidak akan dapat ditemui kembali.

Bila anak puteri itu terjatuh, tidak seorang pun  diantara mereka mahu menyinsingkan lengan untuk membangunkannya dari lembah kehinaan, yang engkau dapati mereka hanya merebut kecantikan si gadis. Apabila telah berubah dan hilang, mereka pun berlalu pergi. Persisnya seperti anjing meninggalkan bangkai yang tidak tersisa daging sedikitpun. Inilah nasihatku padamu, puteriku. Inilah kebenaran. Sedarlah, ditanganmu itulah terletakknya kunci pinttu kebaikan, bukan ditangan kami kaum lelaki. Dengan memperbaiki diri kalian, dengan demikianlah umat pun boleh menjadi baik.

Ayahmu~

| Adaptasi dari buku "Wahai Puteriku" oleh Ali Thanthawi |

Rasulullah berkata yang bermaksud : " Sebaik-baik wanita itu adalah wanita yang melahirkan anak, yang penyayang, yang memelihara kehormatannya, yang mulia pada kacamata ahli keluarganya, yangg menghormati suaminya, yang menghiaskan dirinya hanya untuk suaminya yang tercinta, yang memelihara diri daripada pandangan orang lain, yang mendengar kata-kata suaminya dan mentaati segala perintahnya"

1 comments:

Unknown said...

singgah sini jap bc post entry ain!
jauh dtg ke sini dri ump~hehe

Post a Comment

 

Copyright by © 2010 Nurain An-Nashwa
Design by ♫ Princess Nabilah Blogspot ♫ You want to get one design too? Let's go my website Facebook Princess Nabilah